4 februari 2013

Nu är det dags att utmana!


Efter tre intensiva, inspirerande och mycket givande dagar i London är man tillbaka i Sverige igen. Eller är man det? Ja, kanske rent fysiskt men definitivt inte mentalt ännu. Alla tankar, alla intryck, alla möten – ja, allt från dessa dagar åker just nu runt i huvudet och försöker hitta en plats att kunna gro och växa vidare på.

Under hemresan frågade en medresenär, som satt bredvid mig på flygplanet, följande:

”Om du måste välja ut en sak, vad är det starkaste intrycket du tar med dig hem?”

Mina tankar hamnade först på alla dessa intressanta och inspirerande föreläsningar.

Tomas Kroksmark - Professorn i pedagogiskt arbete som på ett humoristiskt och träffsäkert sätt berättade om sin forskning kring datorspelens pedagogik.

Patricia Diaz – Språkläraren som med hjälp av digitala verktyg fått den, i klassrummet, lite blyga och tysta eleven att rappa på Youtube.

Patrik Glad – Läraren som i en rasande takt gav tips på hur iPads och olika appar kan kombineras för att göra lärandet kreativt och undervisningen inkluderande.

Daniel Gomejzon – Idrottsläraren som gjort om datorspel till gymnastik och lyft både lektionerna och Super Mario Bros till nya höjder.

Daniel Barker – Läraren i matematik och fysik som ”flippat” klassrummet och använder roliga videoklipp på Youtube för att väcka elevernas intresse för fysik.


Mina tankar gick sedan vidare till den stora BETT-mässan.
Alla dessa utställare, alla dessa människor, sorlet i den gigantiska mässhallen.

Googles gigantiska monter med lärare som, tillsammans med sina elever, föreläste och demonstrerade hur de använde Googles verktyg i undervisningen.

Microsoft som visade upp sin nya ”surfplatta” och berättade om att det varje dag lanseras över 500 nya appar till deras senaste plattform.

DisplayNote som flyttar presentationerna från väggen direkt till elevernas läsplattor.

MicroStation som gjorde om 5 kvadratmeter monter till en studio i världsklass och fick min chef att bli intervjuad i en kinesisk TV-show.


Vad är då det starkaste intrycket jag tar med mig hem?

Trots alla dessa fantastiska föreläsningar, tillsammans med alla tekniska lösningar, är det starkaste intrycket för mig att se vilket oerhört stort engagemang det finns hos våra pedagoger, skolledare och politiker i Trelleborg. Jag är säker på att detta engagemang, som måste genomsyra hela verksamheten, är en betydande faktor för att vi ska kunna ta förskolan, skolan och lärandet till nya höjder.


I min roll som IT-samordnare ger dessa dagar mig både energi och motivation till det fortsatta arbetet med att utveckla och möjliggöra användningen av IT och teknik inom våra skolor och förskolor. Nu tänker jag utmana! Utmana alla våra pedagoger och skolledare att tala om vad, hur och varför de vill använda tekniken i skolan. På vilket sätt kommer det att bidra till elevernas utveckling och lärande?

Ola Arvastsson
IT-samordnare
Bildningsförvaltningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar